katarinabrolin

Direktlänk till inlägg 16 december 2012

Tacksam för det vi har

Av Katarina Brolin - 16 december 2012 09:23

Nyss och tjugotvå år sedan. Min dotter Sofie, ny i världen och ska snart uppleva sin allra första jul:

 

Nyss och tjugo år sedan. Min son Emil, ny i världen och är mitt i sin allra första sommar:

 

Det känns verkligen som nyss, bilderna från deras första tid i livet. Jag har inte fatttat att dom faktiskt är vuxna nu. Första stegen, första ordet, första tanden. Allt känns som nyss.

Hur kommer livet att bli för mina barn? Sånt funderade jag på ibland. Idag tänker jag ofta på hur det blev. Allt som hände. Hur oändligt tacksam jag är att vi tog oss igenom det svåraste och värsta. Tacksam för det vi har. Att vi snart ska få fira ännu en jul tillsammans. Sånt som kan verka självklart. Sånt som vi slutade ta för givet april 1999 när beskedet kom. Emil hade cancer.

Allt rasade. Allt förändrades. Tiden också. En enda dag på sjukhuset kändes som veckor. En vecka hemma gick för fort. Det var overkligt svårt. Efteråt, när behandlingen var över, kom reaktionerna ikapp. Enorma, tunga efterdyningar av svåra känslor. Kanske var det chocken som sakta släppte. Kanske var det nödvändigt.

Och på nåt sätt fortsatte livet. Emil åkte på kontroll efter kontroll. Återfallsrisken var tuff att hantera. Nya jobbigheter hände. Mobbing. Sofie fick inte hjälp från skolan. Hon blev ifrågasatt. Hon fick ingen hjälp från Bup. Hon blev ifrågasatt.

Så småningom skaffade vi en hundvalp. Han hjälpte mer än barn- och ungdomspsykiatrin i tre kommuner. Ja, jag tänker ofta på hur det blev...

Nu längtar jag. Om fem dagar ska jag åka och träffa mina barn igen. Jag har inte träffat dom på tre veckor. Det känns som länge, länge sedan.

"Nu kan jag drömma igen" sa Sofie när allt sakta börjat vända.

   

"Jag vill bara fira jul med min familj" svarade Emil när en tant frågade vad han önskade i julklapp. Då var han 7 eller 8 år.

Jag önskar alla en fin gemenskap i jul och alla andra dagar!

/Katarina Brolin

 




 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Katarina Brolin - 25 juli 2013 13:37


    Tillbaka på stamkrogen. Jag är på väg uppåt i livet och jag tror det är därför jag trivs så bra här. På stamkrogen känner jag mig i toppform.  Utsikten skapar insikter. Jag ser längre än vanligt. Hör djupare än förr. Helges traktor är ty...

Av Katarina Brolin - 16 februari 2013 10:14

Det gäller att se vad man faktiskt klarat, inte bara vad man ännu inte lyckats med. Så nu påminner jag mej. Några av mina mål genom livet: Skriva en bok. Check! Vara med på bokmässan i Göteborg. Check! Spela in en skiva med egna texter. Check! Bo vid...

Av Katarina Brolin - 16 februari 2013 09:49

        Jaha. För två år sen flyttade jag in. Blev nybliven Södermalmsbo i andra hand. Nu måste jag flytta ut. Dags att packa igen. Plocka ner det som dolt de trasiga tapeterna. Städa bort mina egna spår. Lämna ytorna omärkta. Plocka ner fri...

Av Katarina Brolin - 16 december 2012 07:46

  Min älskade syster Anna en sista aprildag för några, nej många år sen. Jag minns den här stunden så tydligt. Jag och min syster vid brasan. Familjen. Grannarna. Våren. Det känns som nyss. Men mycket har hänt. Jag flyttade hemifrån. Vår lillasyst...

Av Katarina Brolin - 8 december 2012 09:13


Efter många vägar av mörker fann jag en väg av ljus Jag mötte en leende flicka med flätor och småblommig blus   Säg mig, var har jag hamnat Det känns som jag vart här förut Det är hemvägen, svarade flickan Du hittade hem till slut  ...

Presentation

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Poesi och sånt


Ovido - Quiz & Flashcards